Pengembangan
Pedagogik Dari Perspektif Pendidikan Abad 21 dan Kerjasama Komunitas Pendidikan
Serantau telah dilaksanakan dengan lancar. Kerjasama kedua-dua pihak yang baik
membolehkan seminar ini dapat dilaksanakan dengan penuh semangat ASEAN, mesra
dan penuh dengan nilai intelektual. Matlamat seminar telah tercapai.
Matlamat seminar ini lebih berfokus kepada;
i. Mencipta budaya akademik dalan lingkungan
kawasan serantau
ii. Menyuburkan semangat silatulrahim akademik
dalam komuniti kawasan serantau
iii. Membangunkan konuniti pendidik
serantau dalam pelbagai bidang subpedagogik.
Kemantapan
dan kecemerlangan seminar ini dapat dilihat melalui ucaptama dan pembentangan
kertas kerja. Dalam seminar tiga hari
ini 5 ucaptama telah disampaikan oleh tokoh-tokoh pendidikan dari negara-negara
ASEAN. Antaranya Prof. Furqon (Rektor UPI) dengan tajuk “Peran Pedogogik Dalam
Era Masyarakat Ekonomi Asean (MEA) 2015”, Lynne Hill (USAID) “USAID
Contribution for Education in Indonesia”, Prof. Dr. H. Sunaryo Kartadinata
(Ketua ISPI) “Peran Pedagogi Dalam
Pendidikan Guru”, En. Mohd On Ahmad
(Ketua Jabatan Ilmu Pendidikan) “ Cabaran dan Peluang Pendidikan Abad 21”, Dr.
Ruslan (Direktur Jisda Colej Thailand) “Tantangan dan Peluang Pendidikan Abad 21
di Thailand Selatan, Dr. Y. Suyitno “Pedogogik Teoritis dan Praktis di
Indonesia dan Prof Dr. Shaik Abdul Malik dari Universiti Sains Malaysia (USM)
Pulau Pinang. Dalam sidang selari sebanyak 148 artikel telah
dibentangkan dari pelbagai universiti dan Institut Pendidikan Guru (IPG). Fokus
kertas kerja yang dibentangkan mencakupi pelbagai bidang pedagogik umum,
etnopedagogi, pedagogik praktis, pedagogik kritis, pedagogik bahasa dan
pedagogik sosial.
Melalui
seminar ini telah menjadi satu lapangan ilmu bagi kedua-dua negara. Ini
membolehkan para pengkaji melakukan perkongsian dan berkolaboratif hasil
penyelidikan. Impak yang jelas seminar ini mampu membina rangkaian, perkongsian
pengalaman dan mengenal pasti amalan pedagogi berkualiti. Pendedahan kepada
elemen pendidikan bersifat sejagat dan universial seperti Pendidikan Kedamaian
dan konsep warga dunia serta warga Asean. Dengan ini para peserta dan
pembentang menyedari bahawa pendidikan yang bersikap setempat kurang sesuai
diamalkan apatah lagi dalam era globalisasi.
Seminar
ini akan dijadikan seminar tahunan yang akan diadakan secara timbal balik
antara Universiti Pendidikan Indonesia dan IPG Kampus Ilmu Khas. Secara
langsung dapat membangunkan budaya akademik dalam kalangan pensyarah serta
mewujudkan kerjasama serantau dan antarabangsa. IPG Kampus Ilmu Khas akan menjadi
penganjur pada tahun 2017. Oleh itu perancangan awal perlu dilaksanakan mulai
tahun 2016. Penubuhan “task force” adalah
perlu bagai merencana spesifikasi fungsi awal. Pengalaman penganjuran
seminar yang lepas memberi satu kredit yang baik kepada AJK seminar yang akan
ditubuhkan nanti.
Pengendalian
majlis sepanjang seminar ini juga lancar termasuk bahagian akomodasi.
Penginapan yang disediakan untuk delegasi dari Malaysia di Hotel Travello juga
selesa. Para panatia dan ahli jawatankuasa seminar UPI memberi komitmen dan
kerjasama yang sangat memuaskan.
Cadangan dan
Penambahbaikan Pelaksanaan Seminar
i. Pakej Seminar
Adalah
dicadangkan untuk seminar akan datang semua pembentang wajib mengambil pakej
yang ditawarkan oleh pihak penganjur. Pembentang yang tidak bersetuju,
penganjur berhak untuk menolak permohonannya. Prosedur ini perlu dilakukan bagi
memudahkan segala urusan termasuk kewangan oleh penganjur. Di samping memberi
keselesaan kepada pembentang sepanjang seminar dilaksanakan. Penganjur juga
dicadangkan hanya memberi satu pakej sahaja yang merangkumi bayaran yuran
seminar, prosiding, sijil pembentangan, penginapan dan makan minum sepanjang
seminar.
ii. Kertas kerja
Penerimaan
kertas kerja juga perlu dihadkan. Hanya kertas kerja yang menepati tema dan
matlamat seminar sahaja yang diterima. Hanya satu penama sahaja yang akan
dicadangkan untuk mendapat kelulusan KSU bagi setiap kertas kerja. Bilangan
penulis kertas kerja perlu dihadkan kepada tiga orang sahaja.
iii. Kebenaran Menjalankan
Tugas Rasmi
AJK Induk Seminar wajar mendapat
kelulusan bertugas rasmi di luar negara oleh KSU. Amalan meminta AJK Induk
Seminar memohon Cuti Rehat Khas (CRK)
dianggap kurang bijak. Dicadangkan juga hanya satu pembentang sahaja bagi
setiap kertas kerja yang akan dicadangkan untuk mendapat kelulusan bertugas
rasmi di luar negara.
iv. Logistik
Berlaku
kekeliruan tentang maklumat penginapan disebabkan senarai terbaharu tidak digunakan.
Kos tambahan terpaksa ditanggung oleh penganjur. Pengangkutan dari tempat penginapan
ke tempat seminar tidak disediakan. Mesyuarat
penyelarasan sekurang-kurangnya 2 kali sebelum seminar bermula perlu diadakan
bagi mengemaskini semua maklumat dan menyelaras semua tugas bagi melicinkan pelaksanaan seminar.
v. Seminar Pedagogik Ke-8
Seminar
kali ke-8 ini akan diadakan di Kuala Lumpur. IPG Kampus Ilmu Khas akan menjadi
penganjurnya. Dicadangkan AJK Induk perlu ditubuhkan mulai tahun 2016. Lokasi pengelolaan
seminar ini akan dibuat di hotel yang akan dipilih oleh AJK Induk.
vi. Komunikasi dan Siaraya
Perlu
ada mekanisme bagi memberi menyampaikan maklumat tentang perubahan aturcara
serta maklumat terkini semasa perjalanan seminar. Contoh pengembilan prosiding,
sijil dan sebagainya.
Kesimpulannya,
kerjasama IPG Kampus Ilmu Khas dengan Universiti Pendidikan Indonesia, Bandung
ini perlu diperluas bukan sahaja dalam
penerbitan jurnal atau penganjuran seminar seperti ini tetapi juga dalam
pertukaran pelajar, kolaborasi kepakaran dan penubuhan Majlis Permuafakatan
Pendidikan Guru Tinggi ASEAN.
0 comments:
Post a Comment