LAPORAN
![]() |
BENGKEL
PENDIDIKAN INKLUSIF
PELAJAR
SEMESTER 7 TAHUN 2015
22
JANUARI 2015
ANJURAN:
JABATAN ILMU PENDIDIKAN, IPG
KAMPUS ILMU KHAS
Pengenalan
Bengkel Pendidikan Inklusif ini adalah
bertujuan memberikan pendedahan awal kepada para guru pelatih tahun akhir di
IPG Kampus Ilmu Khas tentang perlaksanaan dan cara-cara menguruskan pendidikan
inklusif di sekolah kelak. Hal ini selari dengan Bab 4 yang terdapat dalam Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia di mana menyatakan murid berkeperluan khas
didaftarkan di dalam salah satu program pendidikan khas di sekolah iaitu
program pendidikan inklusif iaitu mengintegrasi satu hingga lima murid
bekeperluan khas di dalam kelas arus perdana.
Objektif
1.
Memberi pendedahan dan pengalaman kepada guru
pelatih dalam menguruskan dan melaksanakan strategi PdP dalam bilik darjah
inklusif.
2.
Memberikan kesedaran kepada para guru pelatih
tentang hak sama rata rakyat Malaysia yang terdiri daripada golongan
bekeperluan khas dalam mendapat peluang pendidikan.
3.
Mencetuskan kreativiti dan inovasi dalam
kalangan guru pelatih dalam merancang penggunaan kaedah –kaedah yang sesuai
untuk kelas inklusif.
4.
Meningkatkan keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran guru pelatih dalam bidang pendidikan kelas inklusif di sekolah.
Maklamat Umum
Program ini telah dilaksanakan dengan jayanya
mengikut butiran berikut :
Tarikh :
22 Januari 2015
Tempat :
Dewan Dato’ Razali Ismail, IPG Kampus Ilmu Khas, Kuala Lumpur.
Masa :
8.30 pagi – 4.30 petang
Peserta :
146 orang guru pelatih semester 7 dan semua pensyarah Jabatan Ilmu Pendidikan
Pengisian
program
Program ini dilaksanakan sendiri oleh
pensyarah Jabatan Ilmu Pendidikan IPG Kampus Ilmu Khas dengan pertolongan
penceramah daripada Kementerian Pendidikan Malaysia, Puan Wan Nomi binti Wan
Omar yang mempunyai kepakaran dalam bidang pengurusan kelas inklusif di
Malaysia. Program ini derasmikan oleh Timbalan Pengarah IPG Kampus Ilmu Khas,
Dr Roziah binti Abdullah di mana dalam ucapan beliau, beliau menekankan tentang
pengertian kelas inklusif kepada para guru pelatih semester 7 yang hadir pada
program tersebut.
Program diteruskan dengan pembentangan
pengenalan dan penubuhan Kelas Inklusif yang mengikut dasar – dasar yang telah
ditetapkan oleh UNESCO dan juga akta – akta lain yang disampaikan oleh Ketua
Jabatan Ilmu Pendidikan iaitu En Mohd On bin Ahmad. Sesi selama satu jam
setengah tersebut dipenuhi dengan sesi soal jawab bersama peserta mengenai
maksud kelas inklusif dan perbezaannya dengan kelas pendidikan khas.
Sesi dua dan tiga diambil alih oleh
penceramah jemputan iaitu Pn Wan Nomi binti Wan Omar dimana isi – isi penting
beliau di dalam kedua-dua slot beliau ialah berkaitan perkongsian teknik
pengajaran murid masalah pembelajaran dan strategi – strategi pengurusan bilik
darjah inklusif. Beliau menunjukkan demo dan juga praktikal ringkas yang
sedikit sebanyak memberikan gambaran jelas kepada para guru pelatih tentang
bagaimana rupa sebenar berhadapan dengan murid – murid berkeperluan khas ini
terutamanya kepada guru pelatih yang bukan opsyen pendidikan khas. Program ini
dilihat sebagai satu wadah yang baik untuk menyampaikan mesej dan juga input
yang berguna dan boleh diamalkan di sekolah kelak.
Bahan lampiran
2.
Senarai nama guru pelatih semester 7 IPG
Kampus Ilmu Khas.
Disediakan oleh,
( HAZIQ AMZAR BIN BASRI )
0 comments:
Post a Comment